Kuva: Miia Rytkönen

Kuva: Miia Rytkönen

Tankotanssi on hauska ja tehokas harjoitusmuoto, johon useimmat meistä tuntuvat jääneen täysin “koukkuun”. Lajin tehokkuus piilee sen raskaudessa: kehon painoa on jaksettava kannatella pitkiäkin aikoja käsien varassa. Tankotanssi harjoittaa käsien ohella myös muuta kroppaa ja erityisesti keskivartalon syviä tukilihaksia sekä selkälihaksia. Hyvästä harjoittelutekniikasta huolimatta useimmat lajin harrastajat tuntuvat kohtaavat treenien ohella jonkinasteisia vaivoja.

Kysyimme yhteistyökumppaniltamme OMT-fysioterapeutti Jaana Seppäseltä vinkkejä kuinka säilyttää kroppa treenikunnossa lajin kuormittavuudesta huolimatta.

1. Minkälaisten vammojen takia tankotanssin harrastajat ovat hakeutuneet vastaanotollesi?

Tankotanssijoilla on lajista johtuen eniten olkapään ja nivusalueen vaivoja. Ongelmat johtuvat rasituksesta. Laji kuormittaa voimakkaasti sekä olkapään sisäkiertäjiä ettän lonkan alueen sisäkiertäjiä joista ongelmat laajenevat lavan alueelle ja alaselän alueelle.

2. Minkälaiset vammat ovat tyypillisiä tankotanssissa?

Tankotanssissa vammoja tulee olkapään alueelle. Jos ote lipeää, lavan asento pettää,  johon voi tulla voimakasta liikerajoitus niveltasolle. Tätä pystytään hyvin hoitamaan manuaaliterapialla ja ohjatuilla kotiohjeilla.

3. Mitkä kehon osa-alueet kuormittuvat eniten?

Tankotanssissa kuormittuvat eniten niska-hartia seutu johon tulee voimakasta liikerajoitus johtuen pääosin olkapään sisäkiertäjien kireydestä.

4. Voiko tankotanssista saada rasitusvammoja?

Rasitusvammoja tulee tankotanssissa herkästi, jos ei huolehdi lihashuollosta ja oheisharjoitteista joita ohjataan tunneilla. Tyyypillisimmät rasitusvammat tulevat olkapään alueelle sekä nivusalueelle. Aloittelijoilla tyypillinen ongelma on myös penikkatauti kyynärvarren alueella, johon parhaana hoitona on lepo.

5. Miten vammautumista voi ehkäistä?

Aktiivi tankotanssijoille suosittelen säännöllisesti omia lihaskuntoharjoitteita ja lymfaterapiaa/ manuaalista käsittelyä kuormituksen mukaan, jotta rasitusvammoilta vältyttäisiin ja lajissa kehittyy paremmin.

6. Minkälaisia venytysliikkeitä suosittelet tankotanssijoille? Tai miten kehoa tulisi huoltaa tankotanssin vastapainona?

Tankotanssijoiden tulisi venytellä huolellisesti samoja lihasryhmiä, jotka kuormittuvat lajissa eniten (olkapäät, nivusalue). Kun liikkuvuus on kunnossa ja lihakset tasapainossa niin tankotanssin suoritukset onnistuvat helpommin!

Vastapainona tankotanssille suosittellaan harjoitteita, jossa yläraajat liikkuvat vapaasti eri aikaan (esim. hiihto, vesijuoksu, sauvakävely, kävely, juoksu). Tämän lisäksi jooga- ja pilates-tyyppiset hallitut harjoitteet, joissa painotetaan liikkkuvuutta ja lihastasapainoa aktivoiviin harjoitteisiin, tekevät hyvää tankotanssijan kropalle.