Täysin uusi liikuntamuoto vihdoin Suomessa!

 

Mitä Aerial Yoga on?

Ilmajooga yhdistää perinteisen joogaharjoittelun ilma-akrobatiaan luoden monipuolisen kuntoharjoittelun koko keholle. Ilmajoogassa käytetään apuvälineenä vyötärön korkeudella olevaa kangaslenkkiä eli hammockia. Katosta kiinnitetyn pitkän kangaslenkin varaan voidaan tukea kehon painoa, ja tehdä siten useita vaativiakin liikkeitä turvallisesti ja rauhallisesti.

Aerial Yoga eli ilmajooga on maailmalla suhteellisen uusi laji, ja sen ensimmäiset tunnit on pidetty New Yorkissa vasta vuonna 2006. Vertical Club toi lajin Suomeen vuonna 2012: Suomen ensimmäiset ilmajoogatunnit järjestettiin elokuussa 2012 studiollamme. Iloksemme laji on sittemmin levinnyt laajalti myös ympäri Suomen.

Ilmajooga kehittää etenkin keskivartalon syviä lihaksia ja kehonhallintaa sekä avaa tehokkaasti selän sekä niska- ja hartiaseudun jäykkyyksiä. Ilmajoogan avulla voit parantaa liikkuvuuttasi ja vahvistaa kehoasi lempeällä tavalla. Ilmajooga voi sopia myös lievien selkävaivojen hoitamiseen.

”Kuin kohdussa kelluisi”, kuvaa moni ensikosketustaan ilmajoogan loppurentoutukseen. Tule testaamaan väitteen paikkansapitävyys!


Sopiiko Aerial Yoga minulle?

Aerial Yoga eli ilmajooga sopii lähes kaikille perusterveille ihmisille, ja sitä voi harrastaa turvallisesti myös alkuraskauden aikana.

Keskustelethan lääkärisi kanssa ilmajoogan sopivuudesta sinulle jos…

  • olet raskaana ja raskautesi on edennyt yli ensimmäisen kolmanneksen
  • sinulla on minkäänlaisia sydänongelmia.

Teethän inversioita (ylösalaisin kääntymisiä ja roikuntoja) erityisen varovasti ja harkiten, jos…

  • sinulla on korkea tai matala verenpaine
  • sinulla on akuutteja selkäkipuja tai -ongelmia
    • Inversioiden vaikutus riippuu vaivan laadusta: Tavallisille, esim. istumisesta johtuville jumeille roikkuminen tekee yleensä erittäin hyvää. Jos sinulla on esim. akuutti välilevyn tyrä, suosittelemme välttämään invertointia.

Miten pääsen mukaan?

-Viikkotuntimme ovat irtotunteja: Aloittaa voi milloin tahansa!

-Katso ajantasainen tuntitarjonta ja ilmoittaudu varausjärjestelmämme kautta. Sopivan tasoisen tunnin löydät seuraamalla värikoodeja. Kun haluat siirtyä seuraavalle tasolle, muistathan kysyä asiasta opettajaltasi etukäteen.


Miten valmistaudun Aerial Yoga -tunnille?

Varusteet:

-Pukeudu tunneille pitkiin housuihin ja kainalot peittävään paitaan.

-Mukaan kannattaa varata myös juomapullo (ja pieni hikipyyhe).

Ennen tuntia:

-Suosittelemme saapumaan tunnille ajoissa, noin 10-15 min ennen sen alkamista, jotta ehdit hieman rauhoittumaan jo ennen tuntia.

-Ota kaikki roikkuvat korut sekä sormukset pois! Tarkistathan myös, ettei vaatteissasi ole teräviä osia, kuten vetoketjuja. Kaikki korut ja  terävät yksityiskohdat vaatteissa ovat ehdottomasti kiellettyjä kankaiden repeytymisvaaran vuoksi!

-Puhdistathan ennen tuntia jalkapohjasi huolellisesti, erityisesti kesäaikaan.

-Juuri ennen tuntia ei kannata syödä raskasta ateriaa, eikä juoda suuria määriä nestettä.


Aerial Yoga -tuntimme:

 

Noudatamme tunneillamme Rebekah Leachin (USA) kehittämää Aerial Yoga -metodologiaa. Jotta voimme taata henkilökohtaisen, laadukkaan ja turvallisen ohjauksen sekä rauhallisen tunnelman, on Aerial Yoga -tuntiemme asiakaspaikat rajattu yhteentoista.

Kaikkien tuntiemme aluksi ja lopuksi pääset rentoutumaan kangaspussin sisään. Rentoutusten välissä lämmitämme kehon ensin joogavaikutteisin sarjoin, kangasta apuna käyttäen. Lopputunnista nousemme ilmaan ja testaamme myös ylösalaisin kääntymistä (perustason tunnit)/ teemme harjoitteita ylösalaisin (perus- ja jatkotason tunnit).

Tunneilla käytämme USA:sta tilattuja Aircatin ilmajoogakankaita (100 % nylon, non-stretch). Voit halutessasi ottaa oman joogamattosi mukaan. Salissa on kuitenkin aina lainamattoja koko ryhmän tarpeisiin.

Aerial Yoga Intro: Suosittelemme tätä ensikertalaisille suunnattua tuntia kaikille Aerial Yogaa ensi kertaa kokeileville! Tunnilla pääset tutustumaan ilmajoogaan turvallisesti ja rauhalliseen tahtiin ammattitaitoisen ohjaajan johdolla. Tunnin tarkoituksena on esitellä ilmajoogatunnin keskeisimmät sarjat sekä liikkeet ja samalla opetella kankaan käyttöä osana harjoitusta. Tunnilla käydään läpi myös Aerial Yogan taustaa ja turvallisen harjoittelun perusteita. Ei sisällä inversioita (liikkeitä, joissa pää ylösalaisin) eikä käsilläseisontaa vaativia liikkeitä. Soveltuu myös alkuraskauden aikana.

Lähtötasovaatimukset: Ei lähtötasovaatimuksia: Sopii kaikille! Ei edellytä aikaisempaa kokemusta joogasta tai akrobatiasta.

Tunnin kesto: 60 min.

Aerial Yoga Pehmeä: Perustason aamutunti Tunti sopii hyvin kaikentasoisille liikkujille, myös vasta-alkajille ja vähän liikkuneille. Soveltuu myös alkuraskauden aikana. Tunnilla käydään läpi Aerial Yogan helppoja perusliikkeitä, -asentoja ja -sarjoja. Tunnilla keskitytään paljon turvalliseen tekniikkaan. Tunti on palauttava, eikä sisällä voimaosuutta. Sisältää muutamia helppoja inversioliikkeitä.

Lähtötasovaatimukset: Ei lähtötasovaatimuksia: Sopii kaikille! Ei edellytä aikaisempaa kokemusta joogasta tai akrobatiasta. Jos mahdollista, suosittelemme käymään kerran Aerial Yoga Introssa ennen tätä tuntia.

Tunnin kesto: 60 min.

Aerial Yoga Lempeä: Perustason iltatunti – Tunti sopii hyvin kaikentasoisille liikkujille, myös vasta-alkajille ja vähän liikkuneille. Soveltuu myös alkuraskauden aikana. Tunnilla käydään läpi Aerial Yogan helppoja perusliikkeitä, -asentoja ja -sarjoja. Tunnilla keskitytään paljon turvalliseen tekniikkaan. Saattaa sisältää helpoimpia käsilläseisontaa vaativia liikkeitä. Sisältää muutamia helppoja inversioliikkeitä.

Lähtötasovaatimukset: Ei lähtötasovaatimuksia: Sopii kaikille! Ei edellytä aikaisempaa kokemusta joogasta tai akrobatiasta. Jos mahdollista, suosittelemme käymään kerran Aerial Yoga Introssa ennen tätä tuntia.

Tunnin kesto: 60 min.

Aerial Yoga Sulava: Jatkotason ilmajoogatunti, painotus flow’ssa. Tällä jatkotason ilmajoogatunnilla keskitymme liikkeen ja sarjojen jatkuvuuteen. Virtaavat sarjat voivat jatkua myös ilmassa tehtäviin liikkeisiin.

Mikäli olet jo harrastanut paljon joogaa, akrobatiaa tai muita kehonhallintaa vaativia lajeja, suosittelemme sinulle tätä tuntia. Käythän kuitenkin vähintään muutaman kerran perustason tunneilla harjoittelemassa kankaan käyttöä ja/tai tutustumassa tuntirakenteeseemme. Sulava sopii myös säännöllisesti Lempeä-tunnilla käyneille asiakkaille, jotka kaipaavat uutta haastetta ilmajoogaharjoitukseensa. 

Lähtötasovaatimukset: Ilmajoogan perusliikkeiden tuntemus – Olet käynyt vähintään perustason ilmajoogatunneilla meillä tai muualla, invertoit sujuvasti ja kankaan käyttö osana harjoitusta on sinulle tuttua. 

Tunnin kesto: 60 min.

Aerial Yoga Näppärä:  Jatkotason ilmajoogatunti, painotus teknisesti haastavissa liikkeissä. Tällä jatkotason ilmajoogatunnilla harjoitellaan astetta haastavampia variaatioita liikkeistä. Tutuiksi tulevat esim. erilaiset käsilläseisonnat kankaan avustuksella. Tunnilla teemme monenlaisia inversioita sekä muita liikkeitä, joissa vaaditaan hyvää kehonhallintaa, voimaa sekä venyvyyttä.

Mikäli olet jo harrastanut paljon joogaa, akrobatiaa tai muita kehonhallintaa vaativia lajeja, suosittelemme sinulle tätä tuntia. Käythän kuitenkin vähintään muutaman kerran perustason tunneilla harjoittelemassa kankaan käyttöä ja/tai tutustumassa tuntirakenteeseemme. Näppärä sopii myös säännöllisesti Lempeä-tunnilla käyneille asiakkaille, jotka kaipaavat uutta haastetta ilmajoogaharjoitukseensa.

Lähtötasovaatimukset: Ilmajoogan perusliikkeiden tuntemus – Olet käynyt vähintään perustason ilmajoogatunneilla meillä tai muualla, invertoit sujuvasti ja kankaan käyttö osana harjoitusta on sinulle tuttua. Suosittelemme testaamaan jatkotason tunneistamme ensin Sulavaa.

Tunnin kesto: 60 min.