Rengastrapetsi (aerial hoop/lyra/ring) on ilma-akrobatian alalaji, jossa välineenä toimii suuri, metallinen, renkaanmuotoinen trapetsi. Rengas voidaan kiinnittää usealla eri tavalla usealle eri korkeudelle, ja sitä voidaan käyttää niin staattisesti, pyörien kuin keinuenkin.

Rengastrapetsille tyypillistä liikemateriaalia ovat esim. erilaiset liikkuvuus-, voima- ja tasapainoliikkeet. Keski- ja jatkotason tunneilla mukaan astuvat myös näyttävät pudotukset ja dynaamiset liikkeet, kuten otteenvaihdot. Tunneillamme renkaita käytetään sekä staattisina että pyörivinä. Kaikki tunnit sisältävät huolellisen alkulämmittelyn ja lyhyen palauttelun.

Ilma-akrobatian alalajina rengastrapetsi lienee yleistynyt 2000-luvun alusta lähtien. Vertical Clubilla renkaalla on päässyt temppuilemaan ihan yrityksemme synnystä, jo vuodesta 2012, alkaen!

Rengastrapetsikaan ei ole ainoastaan huipputason akrobaattien, vaan ihan kaikkien ulottuvilla: Rengastrapetsitunnit ovat hauska tapa kehittää kuntoa ja vahvistaa kehoa monipuolisesti. Laji kehittää muun ilma-akrobatian tavoin erityisesti ylä- ja keskivartalon lihaksia. Rengastunneillamme opit uutta turvallisesti, ja koet onnistumisen elämyksiä. Tule rohkeasti kokeilemaan!

Käytössämme on tällä hetkellä Ahlsportin kaksipistekiinnityksellisiä rengastrapetseja, jotka ovat halkaisijaltaan 950 mm. Renkaat on päällystetty varta vasten ilma-akrobatiaa varten suunnitellulla teipillä.


Mitä mukaan rengastrapetsitunnille?

-Päälle: Tunnille kannattaa varata mukaan pitkähihainen paita ja pitkälahkeiset housut – parhaiten renkaalla toimivat ihonmyötäiset vaatteet.

-Jalkaan: Renkaalla voit harjoitella joko paljain jaloin tai sukat jalassa.

-Muuta: Mukavien liikuntavaatteiden lisäksi mukaan kannattaa varata vesipullo ja hikipyyhe.

-Pieniä korvakoruja lukuun ottamatta kaikki korut tulisi tunnin ajaksi ottaa pois. Varmistathan myös, ettei vaatteissasi ole teräviä osia, kuten vetoketjuja.


Miten pääsen mukaan?Suvi Hoop

-Viikkotuntimme ovat irtotunteja: Aloittaa voi milloin tahansa!

-Katso ajantasainen tuntitarjonta ja ilmoittaudu varausjärjestelmämme kautta. Sopivan tasoisen tunnin löydät seuraamalla värikoodeja. Kun haluat siirtyä seuraavalle tasolle, muistathan kysyä asiasta opettajaltasi etukäteen.


Aerial Hoop Intro: Suosittelemme tätä tuntia kaikille rengastrapetsia ensi kertaa kokeileville! Tunnilla käydään rauhalliseen tahtiin läpi turvallisen harjoittelun tekniikkaa, tutustutaan renkaan käyttöön osana treeniä sekä harjoitellaan helppoja perusliikkeitä. Introssa opit mm. pari erilaista, turvallista tapaa nousta renkaalle – hyviä poistumisreittejä unohtamatta. Renkaan sisällä harjoittelemme esim. erilaisia istumatasapainoja. Tunnilla ei vielä käännytä ylösalaisin. 

Tunnilla käytetään pääasiassa matalia, noin lantion korkeudella roikkuvia renkaita.

Käytyäsi kerran Introssa, voit halutessasi siirtyä jo Aerial Hoop 1 -tunnille.

Lähtötasovaatimukset: Ei lähtötasovaatimuksia! Tunti ei edellytä aikaisempaa kokemusta rengastrapetsista tai akrobatiasta.

Tunnin kesto: 60 min.

Aerial Hoop 1: Tällä alkeistason rengastunnilla käydään läpi rengastrapetsin helppoja perusliikkeitä ja -asentoja: Opit mm. muutamia erilaisia tapoja nousta renkaalle – hyviä poistumisreittejä unohtamatta. Ylhäällä renkaalla harjoittelemme mm. erilaisia tasapainoja ja roikuntoja. Tunti sisältää myös helppoja inversioliikkeitä (ylösalaisin kääntymisiä). Opittuja liikkeitä saatetaan yhdistää myös hyvin lyhyiksi sarjoiksi.

Tunneilla käytetään sekä matalia että korkeita renkaita. Korkealla renkaalla hyödynnetään kuitenkin eniten renkaan alakaarretta.

Mikäli sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta ilma-akrobatiasta, suosittelemme käymään kerran Aerial Hoop Intro -tunnilla ennen tätä tuntia.

Liike-esimerkkejä: Erilaiset istumabalanssit, man on/in the moon variaatioineen, amazon variaatioineen, renkaalla seisominen, enkeli, invertoinnin alkeet, hip hang, delilah, kauris, haaris, kahden polvitaipeen roikunta, lentsikan alkeet.

Lähtötasovaatimukset: Rengas on sinulle välineenä ainakin etäisesti tuttu: Olet käynyt joskus esim. Vertical Clubin Aerial Hoop Intro -tunnilla. Tunti sopii hyvin vasta-alkajille.

Tunnin kesto: 60 min.

Aerial Hoop 1/2: Keskitason Aerial Hoop -tunti tasojen 1 ja 2 välistä. Soveltuu jo hetken tason 1 tunneilla käyneille oppilaille, jotka kaipaavat lisähaastetta. Tunti soveltuu erinomaisesti myös perustreeniksi tason 2 tunneilla käyville oppilaille, jotka haluavat harjoitella useammin. Tunnilla kerrataan ja hiotaan helppoja perusliikkeitä sekä yhdistellään niitä pidemmiksi sarjoiksi. Tunneilla harjoitellaan myös useita uusia, yhä enemmän niin voimaa, liikkuvuutta kuin tasapainoakin vaativia temppuja. Tunti sisältää jo lukuisia erilaisia inversioita. Tällä tasolla aloitamme myös pudotusten ja pyörivän renkaan harjoittelun.

Tunneilla käytetään sekä matalia että korkeita renkaita. Renkaasta hyödynnetään kaikkia tasoja (ylä- ja alakaarre, sivut).

Liike-esimerkkejä: Erilaiset selkäbalanssit ja astetta vaativammat istumatasapainot, gaselli variaatioineen, invertointi useilla eri tavoilla, lentsikka, yhden polvitaipeen roikunnat, invertointi renkaan yläkaarteelle + jatkoliikkeet, erilaiset kiepit ja kuperkeikat (renkaalle, renkaalla ja renkaalta), helpohkot pudotukset.

Lähtötasovaatimukset: Renkaan käyttö osana treenia on sinulle jo tuttua Aerial Hoop 1 -tunneilta (olet käynyt vähintään muutamilla tason 1 tunnilla). Invertoit sujuvasti ja hallitset tasolla 1 harjoitellut perusliikkeet ongelmitta. Olet tutustunut myös korkeaan renkaaseen.

Tunnin kesto: 75 min.

Aerial Hoop 2: Keski- ja jatkotason rengastrapetsitunti, joka sopii säännöllisesti ilma-akrobatiaa harrastaville ja renkaan saloihin jo tutustuneille oppilaille. Tunti sisältää aina inversioita (liikkeitä, joissa käännytään pää ylösalaisin) sekä ylävartalon voimaa vaativia nostoja. Tason 2 tunneilla hyödynnetään renkaan tarjoamia mahdollisuuksia monipuolisesti: Harjoittelemme sekä matalalla että korkealla renkaalla, staattisesti ja pyörien, niin liikkuvuutta, voimaa, koordinaatiota kuin tasapainoakin kehittäen. Renkaasta hyödynnetään kaikkia tasoja (ylä- ja alakaarre, sivut). Lisäksi harjoittelemme joukon uusia pudotuksia ja yhdistelemme liikkeitä entistä pidemmiksi sarjoiksi.

Liike-esimerkkejä: Lukuisat erilaiset voimaliikkeet (mm. kylkkärit/meat hook, yhden käden roikunnat, nilkka- ja jalkapöytäroikunnat, kroko), lukuisat erilaiset spagaatit ja selän liikkuvuutta vaativat liikkeet (mm. vertical split, russian split, jigsaw) ja erilaiset pudotukset (esim. haariksesta polviroikuntaan, yläkaarteen polviroikunnasta lonkkapitoon) sekä dynaamiset liikkeet (esim. heilurit ja otteenvaihdot). 

Lähtötasovaatimukset: Tasojen Intro-1/2 liikkeiden sujuva hallinta sekä hyvä perustekniikka ja kehonhallinta. Olethan käynyt Aerial Hoop 1/2 -tunneilla jo jonkin aikaa ennen tunnin varaamista.

Tunnin kesto: 75 min.

Aerial Hoop Flow: Koreografinen tunti rengastrapetsilla. Aerial Hoop Flow’ssa yhdistetään tempputunneiltakin tuttuja liikkeitä pidemmiksi sarjoiksi ja yhtenäisiksi koreografioiksi. Myös pienimuotoiseen luovaan työskentelyyn ja improvisaatioon saattaa toisinaan törmätä. Lisäksi tunneilla totutellaan liikkumaan musiikkiin ja perehdytään musiikin kuunteluun sekä tulkintaan. Tunnilla on useimmiten käytössä matalia, pyöriviä renkaita kaksipistekiinnityksellä. Tunti sisältää inversioliikkeitä. 

Syys- ja kevätkauden lopussa tunneilla harjoitellaan aina koreografiaa studiomme kevät-/joulujuhlaa varten (ei esiintymispakkoa).

Lähtötasovaatimukset: Tunti sopii erityisen hyvin kaikille Aerial Hoop 1/2 -tasosta ylöspäin. Olethan käynyt vähintään Aerial Hoop 1 -tunneilla jonkin aikaa ennen tämän tunnin varaamista. Koreografia- tai tanssikokemusta ei vaadita!

Tunnin kesto: 75 min.